ARTIKEL/VERSLAG | 2 min.
Het bezoek aan Praag in het tweede weekend van oktober combineerde een ontmoeting met Tsjechische mediapartner Apel, de News Impact Summit over de toekomst van newsrooms en een informele bijeenkomst van EU-leiders die naar verwachting de drie belangrijkste kwesties voor Europa zullen bespreken (de oorlog van Rusland tegen Oekraïne en de gevolgen daarvan voor de energiesituatie in Europa, inclusief de economische vertakkingen). Wij vinden het belangrijk om u een blik achter de schermen te gunnen van wat er gebeurt in het land van journalisten en nieuwsmedia. Er zijn veel verschuivingen gaande, en wij proberen ons altijd bij te scholen zodat onze diensten goed aansluiten bij de behoeften van de tijd.
Op weg naar de News Impact top op 6 oktober praat de taxichauffeur wat geïrriteerd over toeristen, alsof hij ondanks zijn werk de voorkeur geeft aan rust in de stad. Volgens hem zijn de grote tourgroepen nu weer in opmars. Nadat we in onze vrije tijd in Praag een aantal plaatsen hebben bezocht, kunnen we ons aansluiten bij wat de taxichauffeur vertelde, het was echt over de hoofden lopen om al snel grote anonimiteit te voelen tussen de menigte. Gelukkig was dat minder het geval toen we de conferentie bezochten, waar we wel enkele bekende gezichten tegenkwamen. Want ook al is de wereld groot, in de wereld van de journalistiek kom je vaak dezelfde gedreven mensen tegen.
De toekomst van de journalistiek is totale betrokkenheid
Er waren zeer verschillende benaderingen bij het programma-aanbod; sommigen gingen volledig digitaal en online, terwijl anderen ervoor kozen om onder de mensen te zijn en de verhalen te laten ontstaan terwijl ze tussen hen leven. Maar waar weinig over werd gesproken was het financiële aspect en hoe ze het allemaal voor elkaar krijgen en hoe ze ervan kunnen leven. Het lijkt erop dat die-hard gepassioneerde journalisten zich niet door geld laten tegenhouden om toch hun ding te doen, wat getuigt van een ongekende betrokkenheid bij hun werk. Zeer bewonderenswaardig. Elk op hun unieke manier zijn ze in feite ook ondernemers die risico’s durven nemen en hun levensstijl aanpassen aan hun werk. Of het nu volledig digitaal is of in het veld, als je echt iets wilt brengen en je gaat ervoor dan gebeurt het gewoon, of zoals een van de presentatoren liet zien in een hele mooie quote dat je op een heldere dag voor altijd kunt zien.
Tik Tok, Instagram of gewoon 100 % mobiel?
Volgens sommige sprekers is de opkomst van Tik Tok fenomenaal, suggereerden sommigen. Op een organische manier krijg je lezers en kijkers voor je tekst of video – je weet dus niet echt waar ze vandaan komen. Een bepaalde post kan dus gewoon veel views of likes krijgen zonder dat je echt weet waar ze vandaan komen. Op die manier is het mogelijk dat een digitaal platform plots heel sterk begint te groeien. Instagram daarentegen heeft een meer solide structuur en trekt meer een gericht publiek aan door hashtags te gebruiken en te linken naar andere platforms of mensen.
Betrokkenheid van de lezers
Wat zeker ook in opkomst is, is het betrekken van je publiek om het nieuws te helpen maken. Een leger van nieuwselven maakt zijn opmars om desinformatie en nepnieuws te bestrijden, vooral in het kader van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Het zijn vaak onbetaalde vrijwilligers met banen variërend van accountants tot media- of IT-specialisten. Ze gebruiken hun echte naam niet om niet te gemakkelijk te worden opgespoord en monddood gemaakt. Een goede vraag uit de zaal was of deze dan echt betrouwbaar zijn. Hier drukte de spreker op de intentie van deze elfjes – en dat ze maar 1 doel hebben en dat is waarheid brengen uit werkelijk gebeurde feiten. Omdat klokkenluiders, als ze een naam krijgen, vaak in de problemen komen, gaan ze uit van het recht om anoniem hun werk te doen. Bovendien zijn burgers steeds meer betrokken bij het maken van het nieuws. Het is dus niet de bedoeling om de lezers voortdurend voor te schotelen wat een redacteur wil schrijven, maar om te luisteren naar hun publiek en waar zij vragen of zorgen over hebben. Als dienstverleners hebben wij dan de taak om daar antwoorden op te zoeken en die in begrijpelijke taal voor hen te formuleren.
Afscheid nemen van een toxische werkomgeving
De media als werkplek is drastisch aan het veranderen – het soort leiderschap dat we ooit accepteerden en de werkvorm. Dwingend leiderschap, vaak giftig voor journalisten, werkt niet meer. Volgens Better Leaders Lab zijn nieuwe leiders meer collaboratieve karakters en willen ze vrijheid, en dragen ze niet alle verantwoordelijkheid alleen. In plaats daarvan is freelancen en samenwerken de nieuwe manier van werken. Zelf kiezen welke verhalen belangrijk zijn, omdat je vaak in het veld werkt en in nauw contact staat met mensen en weet wat er speelt als het verkennen van nieuwe grenzen door meer over grenzen heen te werken sterk naar voren komt. Daarnaast stoppen mensen vaak met redacties omdat de werksfeer giftig wordt en er niet naar journalisten wordt geluisterd. Gelijkstelling van werknemers en freelancers is ook iets waar nog veel werk aan is. Freelancers, die vaak originele ideeën hebben, worden vaak als tweederangs beschouwd en horen eigenlijk nergens thuis. freelance vergoedingen zijn daarom vaak lager dan een gemiddelde werknemer van een redactie, wat in deze moeilijke tijden toch al een heel vreemd verschijnsel is en voor freelancers aanvoelt als een onderwaardering. Gelukkig wordt er op veel fronten hard gevochten door belangenorganisaties om deze belangen te verdedigen.
Wat is de best werkende leiderschapsstijl op de werkvloer?
Volgens Anita, de spreker van het Betters Leaders Lab, wordt autoritair leiderschap vaak niet meer geaccepteerd. Hoewel affiliatief leiderschap (als lid van een groep of vereniging) in de goede richting gaat van meer democratisch leiderschap. Democratisch blijft hier nog vaak beperkt tot wanneer een hoofdredacteur het woord geeft, maar hij beslist nog steeds. Journalisten pikken geen autoritaire stijl meer op, vertrekken of beginnen zelf iets waar ze meer vrijheid hebben. Meer vrijheid hebben in wat te doen is steeds meer de motivatie om zelf een platform te beginnen. Dat volgt vaak niet meer de klassieke vorm van een redactiesite met een plek waar je rustig je werk kunt doen. Tegenwoordig moet je alles in huis hebben om iets goed te laten werken en is er nog weinig tijd voor het echte journalistieke werk. De aanpak verandert in hoog tempo, ook digitaal, en dus moet men steeds vernieuwend blijven, en dat geeft veel druk. Men gaat niet meer zo vaak op een vaste locatie werken, maar onderweg als een verhaal daarom vraagt. De nadruk komt ook meer te liggen op samenwerkingen, en minder op het zoeken naar eenzame verhalen.
Een verslag van de News Impact Summit van 6 oktober in Praag
Auteur: Sofia Van Nuffel
You can read this article in English by clicking here.
Vond je het interessant? Dan kan je dit artikel waarderen met een vrije donatie.
Misflits.be biedt toegang aan iedereen met een oplettend oog en waardering voor buitengewone berichtgeving. We waken er over dat dit ten allen tijde gebeurt op een respectvolle en constructieve manier. We geven geen gevolg aan vragen, berichten en opmerkingen die de waardigheid en het privéleven van mensen kunnen aantasten.
Doe mee aan ons tweedelig lezersonderzoek! (neemt slechts 5 minuten van je tijd, voor Misflits van onschatbare waarde) 1) Wie ben je en wat verwacht je van onafhankelijke media? & 2)Waaraan wil jij samen met Misflits meedenken?
Op de hoogte blijven via de nieuwsbrief? Schrijf je hier in.